Onze laatste dag in Kenia - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Ter Steege Groep - WaarBenJij.nu Onze laatste dag in Kenia - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Ter Steege Groep - WaarBenJij.nu

Onze laatste dag in Kenia

Door: TerSteege

07 November 2011 | Kenia, Nairobi

De kerk die we zondag willen bezoeken begint niet om 11.00 uur, maar om 9.00 uur. Ach ja, inmiddels zijn we bouwvakkerstijden gewend ’s ochtends en uitslapen zit er dus niet in deze week.

Net zoals in Nederland heeft Kenia ook te kampen met teruglopend kerkbezoek. De Muvano-kerk die wij bezoeken richt zich op de doelgroep van jonge carrière-makende mensen. Precies goed voor ons dus…
Dat betekent dat we een flitsende start van de kerkdienst zien met veel zang, een grote band en hip-hop dans. Heel leuk om mee te maken. De preek die daarna komt moet aansluiten op het leven van alledag en gaat dus over de politieke leiders van het land.
Na de dienst worden we hartelijk ontvangen en krijgen we een VIP-behandeling in de Connect-tent. Al met al weer een ervaring erbij!

Daarna beklimmen we het op één na hoogste gebouw van Nairobi (gelukkig met de lift) om Nairobi van bovenaf te kunnen bekijken. Op het dak is haarscherp het contrast tussen arm en rijk te zien: aan de ene kant de immense sloppenwijken; aan de andere kant de villa’s en grote regeringsgebouwen.

Op de terugweg naar ons hotel krijgen we de kans om de sloppenwijken van dichtbij te zien. Hoewel iedereen dit beeld kent van tv of foto’s, is het toch heel anders als je er daadwerkelijk doorheen rijdt. Het is een aaneenschakeling van golfplaten en afval. Je kunt je niet voorstellen dat mensen hier hun thuis hebben.

Aangekomen in het hotel pakken we onze koffers en maken ons klaar om naar het vliegveld te gaan. We nemen afscheid van de chauffeurs met wie we inmiddels een band hebben opgebouwd. Dit geldt trouwens ook voor de hele groep onderling. Ongelooflijk dat een groep mensen van Ter Steege die elkaar niet of nauwelijks kent, een week lang met elkaar optrekt, veel plezier maakt en ook nog samenwerkt aan een mooi resultaat.

Het was een week vol indrukken met een lach en een traan. Voor iedereen een ervaring om nooit te vergeten. Hoewel het soms lijkt of het een druppel op een gloeiende plaat is, hebben we toch met elkaar de kwaliteit van leven van een aantal mensen in Kenia kunnen verbeteren. En dat is heel bijzonder.

• 08 November 2011 - 08:37

Wim Nijkamp:

Van deze kant wil ik iedereen bedanken die het mogelijk heeft gemaakt om met deze groep, deze reis te maken. Voor mij was het inderdaad een reis met een lach en een traan. We hebben veel indrukken opgedaan hoe de mensen daar leven en werken. Persoonlijk heb ik er een zeer goed gevoel aan overgehouden, en heb er geen seconde spijt van dat ik ben meegegaan. Ook wil ik de groep bedanken voor de geweldige samenwerking en de onderlinge band die we hebben opgebouwd. We hebben nare dingen gezien, maar ook ontzettend veel met elkaar gelachen.
    Groetjes, en tot 8 december.

• 08 November 2011 - 12:02

Murat Cumen:

Hallo iedereen.

Ik ben 100% met je eens Wim.
    Allen bedankt voor deze unieke evaring en tot 8 december.

Groetjes Murat

• 08 November 2011 - 13:10

Lucas:

makkelijk voor mij dat wim het precies ben niet zo goed met computers goed verteld ook bedankt van mij voor de mooie ervaring rijke week ps toch vrij genomen vandaag groetjes lucas tot 8 december

• 08 November 2011 - 13:21

moerat waar is die ene foto nu van de terugreis in het busje

• 08 November 2011 - 17:52

Lucas:

mooi reisverslag van de laatste dag was niet de makelijkste goed gedaan

• 26 November 2011 - 07:59

Gitty Borkens (goor):

Hallo Dini
    Lees in de tc tubantia het adres waar ik jullie verslag kan lezen
    Een mooi reisverslag en denk ik een heel mooie reis.Je zult wel veel fotos gemaakt hebben
    En een heel mooi fotoboek maken